Door een fout van de OV-vervoerders in hun jaarkalender hebben ongeveer 70.000 studenten onterecht betaald voor hun OV-reis op 16 augustus. Dit geld kunnen ze terug krijgen, maar 58.000 studenten hebben dit nog steeds niet gedaan.
Op 16 augustus hadden de studenten met het gratis Studentenreisproduct ook gratis moeten reizen. maar door een fout hebben de studenten toch voor de reis betaald. Toen dit werd ontdekt, is besloten dat studenten hun geld terug krijgen als zij langs een OV-automaat gaan. “Ophalen bestellingen”. Het merendeel van de studenten heeft dit dus nog steeds NIET gedaan, terwijl het geld wel klaar staat om afgehaald te worden.
“Bij het reizen met de OV-chipkaart kunnen soms fouten worden gemaakt”, meent de Ombudsman. Hij ziet er op toe dat bij dit soort problemen er passende oplossingen worden geboden. Dat is nu ook gebeurt alleen moet de student de laatste stap nog doen.
Als er een negatief saldo op de Persoonlijke OV-chipkaart staat, dan werkt het abonnement ook niet. OV-Vervoerders moeten actief achter de student aan om te melden dat er nog geld voor ze klaar staat.