Sinds de invoering van de OV-chipkaart in 2007 in Nederland zijn er 5,7 miljoen van deze OV-chipkaarten ook weer verdwenen of ‘beëindigd’. Dat is zo’n 30 procent van het totaal aan geproduceerde kaarten, zo blijkt uit cijfers van Translink Systems, het bedrijf achter de kaart.
In totaal zijn er sinds de invoering ruim negentien miljoen OV-chipkaarten gemaakt. Om verschillende redenen kunnen die weer worden beëindigd, waardoor de kaart niet meer gebruikt kan worden om mee te reizen. Persoonlijke en anonieme varianten kunnen bijvoorbeeld verlopen, eigenaars kunnen zijn overleden en de kaart kan kapot zijn. Persoonlijke OV-chipkaarten die gestolen en verloren zijn kunnen worden geblokkeerd, waarna zij niet meer te gebruiken zijn.
Ook zijn er mensen die hun gegevens willen wijzigen, bijvoorbeeld bij een huwelijk of een scheiding, legt een woordvoerster uit. Dan wordt eveneens hun kaart stopgezet en krijgen zij een nieuwe.
Het komt ook voor dat mensen een schuld opbouwen bij Translink Systems. Mensen kunnen instellen dat hun kaart automatisch wordt opgeladen. Als dat geld vervolgens niet wordt betaald, wordt een incassobureau ingeschakeld en blokkeert Translink Systems de kaart tijdelijk. Als het geld binnen is, wordt de kaart weer gedeblokkeerd.
Als een kaart verloopt, wordt hij beëindigd en krijgt de eigenaar het geld terug dat er nog op staat. Daarvoor moet hij wel worden opgestuurd. Een kaart die jaren niet gebruikt is en bijvoorbeeld in een lade ligt, kan gewoon weer worden opgeladen bij OVshop.nl.